Growth marketing är en kort distansutbildning på halvfart som riktar sig till dig som vill vidareutbilda dig inom digital marknadsföring. Utbildningen bygger vidare på tidigare arbetslivserfarenhet.
Distansutbildningen går på halvfart. Totalt är utbildningen 16 veckor. I utbildningen ingår ingen LIA (lärande i arbete).
Vill du lära dig att arbeta strategiskt och datadrivet för att skapa tillväxt och lönsamhet? I kursen Growth Marketing får du de verktyg och metoder som behövs för att förstå dina kunder och skapa värdeskapande kommunikation som ger resultat. Du utvecklar ett growth mindset – ett metodiskt, kreativt och resultatinriktat arbetssätt som bygger på analys och insikter.
Under utbildningen lär du dig att använda digitala verktyg och system för att samla in och analysera data, exempelvis Google Tag Manager, Google Analytics 4, CRM-system, BigQuery och Supermetrics. Du får kunskap i att skapa marknadsstrategier och att mäta, analysera och optimera marknadsaktiviteter för att driva tillväxt. Du får även praktisk erfarenhet av konverteringsoptimering, som att förbättra landningssidor och appar, genomföra A/B-tester och identifiera nya möjligheter med hjälp av data och kreativitet.
Kursen ger dig insikt i digital affärsutveckling och hur ny teknik kan användas för att skapa lönsamhet och tillväxt. Du lär dig förstå användarnas beteende och behov under hela kundresan i olika kanaler (omnichannel), samt grunderna i användarundersökningar. Dessutom diskuteras hur digital marknadsföring kan bidra till en mer hållbar utveckling genom att ersätta resurskrävande, traditionell marknadsföring. Du får även med dig hur värdeladdad kommunikation kan användas för att påverka mottagare och främja etisk och social hållbarhet.
Efter kursen har du kompetens att arbeta med datadriven marknadsföring och affärsutveckling som bidrar till både tillväxt och hållbarhet.
Utbildningens mål
Utbildningen syftar till att ge en god kompetens för praktiskt och självständigt arbete inom Growth marketing. Efter fullgjord utbildning har du kompetenser att:
- Arbeta datadrivet med CRM för att driva lönsamhet och tillväxt
- Arbeta i relevanta plattformar, verktyg och system
- Arbeta med growth genom ett metodiskt arbetssätt
- Implementera ett ”growth mindset” i en organisation
- Producera socialt- och miljömässigt hållbara marknadsföringsbudskap
- Skapa en datadriven marknadsstrategi
När du fullgjort utbildningen, dvs. uppnått 40 Yh-poäng, får du ett utbildningsbevis.