Distans

Content marketing

30 september 2024

18 veckor, distans

Studietakt: halvfart
Ansök senast 23 september 2024

Content marketing

Content marketing är en kort distansutbildning på halvfart som riktar sig till dig som vill vidareutbilda dig inom digital marknadsföring. Utbildningen bygger vidare på tidigare arbetslivserfarenhet.

Distansutbildningen går på halvfart. Totalt är utbildningen 18 veckor. I utbildningen ingår ingen LIA (lärande i arbete). 

Vad innebär yrket?

Kursen Content marketing (CM) ger den studerande kunskap och kompetens att genomföra strategisk marknadskommunikation i digitala kanaler. 

Den studerande får lära sig att producera och använda rörlig media i marknadsföring. Kursen ger konkreta kunskaper i att arbeta med video, ljud, text och bild så som idé- och konceptutveckling inom storytellning. Den studerande kommer lära sig arbeta i publiceringsverktyg för digitala kanaler. För att säkerställa ändamålsenlig kommunikation behöver den studerande lära sig att kunna skriva målgruppsanpassade texter att länka samman med producerad grafik. Därför kommer kanal- och målgruppsanpassade texter och innehåll att gås igenom tillsammans med kunskaper i redigeringsverktyg.

Den studerande kommer att lära sig de verktyg/metoder som finns inom SEO samt att analysera sökbeteende och genomföra en sökordsanalys. Att kunna anpassa kommunikation och innehåll i syfte att nå ökad synlighet genom olika sökmotorer är viktigt för en framgångsrik marknadskommunikation. Genom att lära sig ta fram relevanta mättal, implementera analysverktyg och samla in användbar data (tillämpbar AI) för analys av kommunikation i digitala kanaler kommer den studerande kunna följa upp en marknadsinsats för att kunna optimera marknadsföringens innehåll för framtida kampanjer i olika digitala kanaler.

 

Utbildningens mål

Utbildningen syftar till att ge en god kompetens för praktiskt och självständigt arbete inom Growth marketing. Efter fullgjord utbildning har du kompetenser att:
  •  Producera rörlig media för digitala kanaler
  • Anpassa kommunikation och innehåll i syfte att öka synlighet i sökmotorer 
  • Analysera och optimera innehåll med relevanta digitala verktyg (tillämpbar AI) 
  • Producera kanal- och målgruppsanpassade texter och innehåll 
  • Arbeta strategiskt och producera hållbart innehåll för digitala kanaler

Examen

När du fullgjort utbildningen, dvs. uppnått 45 Yh-poäng, får du ett utbildningsbevis.

Utbildningens innehåll

Utbildningen är 18 veckor på 50% studietakt och innehåller följande kurs:

  • Content marketing, 45 yh-poäng

Förkunskapskraven är:

Yrkeslivserfarenhet minst 1 år

Dokumenterad yrkeserfarenhet inom arbete med marknadsföring och/eller kommunikation omfattande minst ett år på heltid.

Kontakta oss om du är osäker på om din yrkeserfarenhet uppfyller kraven.

För utbildningen finns en ledningsgrupp som ansvarar för att utbildningen lever upp till angivna mål och att undervisningen bedrivs med god kvalitet. Ledningsgruppen består av en studeranderepresentant, en representant från SIH samt representanter från arbetslivet.

Om distansutbildning

Distansutbildningen går på halvfart. Totalt är utbildningen 16 veckor. Utbildningen innehåller ingen LIA (lärande i arbete).

Utbildningsplattformen stödjer ett arbetssätt som inkluderar; planering, teknisk support, kommunikation och samarbetsmöjligheter mellan studenter, lärande via text, bild och videoföreläsningar, resultat och återkoppling på varje tidigare moment samt information om kommande moment. Utbildningsplattformen bygger på en genomtänkt modell för att säkerställa hög kvalité oavsett vilken kurs det gäller. Det inkluderar; tillgängligt text/bildmaterial, videoföreläsningar, quiz (kunskapskontroll), praktisk användning av kunskapen (inlämningar enskilt eller i grupp), genomgång av andra studenters/gruppers inlämning och tentamen.