SIH intervjuar: Emma Sundberg – Head of Purchasing Systems på NCC Group

Efter att till viss del ha varit i kontakt med leverantörer på mitt föregående jobb så blev jag nyfiken på att testa hur det skulle vara att vidareutbilda mig inom det området och fokusera mer direkt på inköpsfrågor. Jag började kolla på olika utbildningsalternativ och att gå en YH-utbildning kändes helt rätt för mig. Jag hade inte lust att spendera flera år på en högskoleutbildning utan ville snabbt ut i arbetslivet efter utbildningen. En kompis tipsade mig om SIH och efter att ha hört mig för så hade skolan så många fina omdömen att jag blev tvungen att söka. Och det har jag inte ångrat en dag sen dess!

Idag är jag ansvarig chef för Inköpssystemen på Nordisk nivå på NCC och rapporterar till vår CPO (Chief Purchasing Officer). Jag är ansvarig för att utveckla våra inköpssystem i enlighet med de krav som ställs från organisationen, branschen samt i enlighet med vår strategi. Detta innefattar allt från utveckling av funktionalitet i vårt system, integration med andra IT system inom företaget, implementering av förändringar samt support och utbildning till användare.

Mina studier på SIH har framförallt hjälpt mig med nätverket. Att få så mycket tid till praktik under studietiden är en fantastisk möjlighet till att få lära känna det företag där du gör din praktik men även karriärmöjligheterna. Med de kurser som man läser under det första året så har man en väldigt bra bas att stå på när man sedan väl kommer ut och ska göra sin praktik. För min del utgjorde också examensarbetet en väldigt viktig del av utbildningen. Genom att få möjligheten att arbeta med det en stor del av tiden så innebar att jag kunde kombinera verktygen jag lärt mig under tiden ”i skolbänken” med mer specifik kunskap om byggbranschen och NCC och även därigenom bilda mitt eget nätverk inom NCC.

Rekommenderade artiklar