Distans

Retargeting and Remarketing

Vill du lära dig hur företag kan vinna tillbaka kunder och öka konverteringarna med smart digital marknadsföring? 

I kursen Retargeting och Remarketing får du praktisk kunskap i hur du med hjälp av data, annonser och automatiserad kommunikation stärker varumärkeskännedom, ökar engagemang och driver avslut. Du lär dig utveckla kampanjstrategier, välja rätt plattformar och optimera insatserna för att maximera lönsamheten.

Start hösten 2025 (datum kommer)

16 veckor, distans

Studietakt: halvfart
Ansökan öppnar inom kort

Retargeting and Remarketing

Retargeting och Remarketing är en kort distansutbildning på halvfart som riktar sig till dig som vill optimera retargeting- och remarketingkampanjer som ökar konverteringar, stärker varumärkeskännedom och driver kundlojalitet. Utbildningen bygger vidare på tidigare arbetslivserfarenhet.

Distansutbildningen går på halvfart. Totalt är utbildningen 16 veckor. I utbildningen ingår ingen LIA (lärande i arbete). 

Vad innebär kursen?

Vill du lära dig att utveckla digitala marknadsföringsstrategier som lockar tillbaka besökare, ökar kundengagemanget och driver avslut? I kursen Retargeting och Remarketing får du kunskap och praktiska färdigheter i hur du med hjälp av datadriven analys, annonser och automatiserad kommunikation kan stärka ett företags varumärke och förbättra konverteringar.

Du lär dig hur Retargeting används för att bygga varumärkesmedvetenhet och återannonsera mot målgrupper som tidigare visat intresse, exempelvis via Google Ads och sociala medier. Du får också kunskap om hur Remarketing kan påminna kunder i slutskedet av köpcykeln, exempelvis genom automatiserade mejl om övergivna varukorgar eller andra riktade budskap som leder till avslut.

Under kursen arbetar du med insamling och analys av beteendedata, utveckling av målgruppsprofiler och strategier för att välja rätt metod beroende på var kunden befinner sig i köpresan. Du får även lära dig att utveckla kreativa och tekniska kampanjstrategier, optimera innehåll och budskap, samt följa upp och analysera resultat med hjälp av KPI:er och optimeringsmetoder.

Kursen passar dig som vill lära dig kombinera Retargeting och Remarketing på ett sätt som driver resultat och skapar långsiktig kundlojalitet – och som vill bidra till lönsamhet i företagets digitala marknadsföring.

 

Utbildningens mål

Efter fullgjord utbildning har du kompetenser att:
 Använda datadrivna strategier för att öka kundlojalitet och konverteringar.
• Säkerställa att marknadsföringskampanjerna följer lagstiftning och etiska riktlinjer för integritet och dataskydd. 
• Arbeta strategiskt för att skapa långsiktiga och hållbara kundrelationer genom anpassad kommunikation. 
• Självständigt eller i team ansvara för planering, genomförande och optimering av Retargeting- och Remarketingampanjer.

Examen

När du fullgjort utbildningen, dvs. uppnått 40 Yh-poäng, får du ett utbildningsbevis.

Utbildningens innehåll

Utbildningen är 16 veckor på 50% studietakt och innehåller följande kurs:

  • Retargeting and Remarketing, 40 yh-poäng

Förkunskapskraven är:

Yrkeslivserfarenhet minst 1 år

Dokumenterad yrkeserfarenhet inom arbete med marknadsföring och/eller kommunikation omfattande minst ett år på heltid.

Kontakta oss om du är osäker på om din yrkeserfarenhet uppfyller kraven.

För utbildningen finns en ledningsgrupp som ansvarar för att utbildningen lever upp till angivna mål och att undervisningen bedrivs med god kvalitet. Ledningsgruppen består av en studeranderepresentant, en representant från SIH samt representanter från arbetslivet.

Om distansutbildning

Distansutbildningen går på halvfart. Totalt är utbildningen 16 veckor. Utbildningen innehåller ingen LIA (lärande i arbete).

Utbildningsplattformen stödjer ett arbetssätt som inkluderar; planering, teknisk support, kommunikation och samarbetsmöjligheter mellan studenter, lärande via text, bild och videoföreläsningar, resultat och återkoppling på varje tidigare moment samt information om kommande moment. Utbildningsplattformen bygger på en genomtänkt modell för att säkerställa hög kvalité oavsett vilken kurs det gäller. Det inkluderar; tillgängligt text/bildmaterial, videoföreläsningar, quiz (kunskapskontroll), praktisk användning av kunskapen (inlämningar enskilt eller i grupp), genomgång av andra studenters/gruppers inlämning och tentamen.

Likande utbildning

Du kanske är intresserad av att läsa Hyperpersonalisering?

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om våra utbildningar? Klicka på knappen nedan.