studentintervju SIH

Intervju med Nicole KnappStuderande på utbildningen Digital marknadsförare

Nicole studerar andra året på utbildningen Digital marknadsförare och gör sin LIA-period (Lärande i arbete) på mediebyrån Scream.

Vad får man lära sig på utbildningen Digital marknadsförare?
Det är störst fokus på det digitala nuläget, alltså hur digital marknadsföring ser ut i dagsläget. Utbildningsplanen är baserad på det, vilket är superbra då branschen ständigt förändras och utvecklas i snabb takt. Digital marknadsföring är väldigt brett, men man får lära sig grundläggande kunskaper om SEO, SEM och SoMe (sociala medier). Man får även lära sig kommunikation samt att skapa digitala strategier, ofta inom grupp men även på egen hand. Vi har även lärt oss hur man på bästa sätt presenterar inför publik och även mycket utöver detta inom t.ex. företagsekonomi, programmering, projektledning med mera.

Vad får du göra på din LIA-plats och hur känns det att gå en utbildning med en 30 veckors lång LIA-period?
Jag fick börja med att lära mig grunderna i de tekniska bitarna, såsom Facebooks annonseringsverktyg. Jag sitter med Paid Social (betald marknadsföring på sociala medier) och då är den tekniska biten en stor del. Efter att har jag fått lära mig det tekniska så har jag bland annat satt upp kampanjer åt kunder på diverse plattformar inom SoMe (sociala medier). Sedan har jag fått hålla koll, optimera, analysera o så vidare på uppsatta kampanjer. Jag har även deltagit på både interna och externa kundmöten samt sammanställt uppföljningar vid kampanjslut.

Jag tycker personligen att 30 veckor LIA är superbra och det håller min LIA-plats med om. Perioden är i princip lika lång som en provanställning och det krävs tid för att man ska komma in i sin roll och känna sig redo att ge sig ut i arbetslivet.

Vem tycker du ska söka utbildningen Digital marknadsförare?
Man bör ha ett genuint intresse för digital marknadsföring då det är en bransch som förändras hela tiden. Man ska även vara beredd på intensiv teori inom ett väldigt ”brett” område.  Vi djupdyker inte i alla kurser som vi läser inom denna utbildning, så man ska vara beredd på att det finns mer att lära sig och att i skolan så ”skrapar” man lite på ytan gällande många av ämnena.

Att vara utåtriktad och orädd är något som min klass varit väldigt bra på och detta har gjort det mycket lättare att dels lära känna varandra, jobba i grupp samt lära sig av varandra. Man ska inte heller vara rädd för att prata eller presentera framför publik, då detta sker kontinuerligt i utbildningen samt inom branschen generellt.

Det är också bra om kan ta för sig och inte vara rädd för att utmana lärarna.

Varför ska man plugga på SIH?
För att få en grundlig förståelse inom branschen där man vill göra karriär inom relevant område. Jag tycker att det är väldigt bra och viktigt att vår ledningsgrupp består av företag inom branschen och att skolan anpassar utbildningen med hjälp av detta. Sedan ska man läsa på SIH om man trivs med en intensiv teoretisk utbildning med eget ansvar kombinerat med en längre LIA-period.

Andra inlägg från oss

SIH intervjuar: Christian, studerar till Digital marknadsförare

Utbildningen är också otroligt bred och ger väldigt stora möjligheter för dig att upptäcka dina egna intressen inom den digitala……

Företagsbesök Digital marknadsförare: Swish, Adviral, Social Media Lab, Nordnet & Hiroy

Idag fick utbildningen Digital marknadsförare besök av Swish, Adviral, Social Media Lab & Hiroy. Samtliga företag sitter med i…

Vill du veta mer om våra utbildningar?

Fyll i vilken utbildning du är intresserad av, så kontaktar vi dig och berättar mer om SIH och våra utbildningar.