Christian Sturk

Efter examen: Christian Sturk, som studerat på utbildningen Digital marknadsförare och nu jobbar som Performance Specialist på Maia Marketing

Varför sökte du till SIH?

Jättebra fråga! Från första början kände jag en frustration över att universitet och andra akademiska utbildningar hade ett för dåligt fokus på yrkesförberedande kurser, faktiska arbetsuppgifter, kompetens och karriär. Det var för mycket fokus på vetenskapliga teorier och annat som inte förberedde mig mot en anställning. Så jag tänkte om helt enkelt och tittade på yrkeshögskolor. Jag blev tipsad av en vän som studerat på SIH tidigare, så jag spanade in SIH blev helt såld. Skolans vision om att erbjuda utbildningar som speglar vad arbetsmarknaden efterfrågar lätt väldigt bra. Dessutom att företag inom branschen sitter med i en ledningsgrupp och har inflytande i utbildningsplanen då de speglar vad som är aktuellt på arbetsmarknaden.

För mig var det väldigt viktigt att utbildningen leder till ett jobb och det kunde verkligen SIH hjälpa mig med!

Var arbetar du idag?

Idag arbetar jag som Performance Specialist på Maia Marketing.Vi är en Growth Marketing byrå med experter i datadriven digital marknadsföring. Vi hjälper stora som små företag generera en skalbar tillväxt i deras marknadsföring. Vare sig det handlar om SEO, annonsering eller analys och webbutveckling.

Utöver Maias konsulttjänster utbildar vi även marknadschefer, marknadsavdelningar och studenter inom alla möjliga områden. Så vi står på flera ben inom digital marknadsföring.

Vad är din roll och vad får du göra på din arbetsplats?

Som Performance Specialist arbetar jag främst med annonsering i digitala medier och plattformar. Vare sig det handlar om annonsering i sökmotorer (Google och Bing) eller i sociala medier, hjälper jag företag med annonsering digitalt.

Företag har oftast annonserat på egen hand tidigare, men väljer att ta hjälp av konsulter som mig för att de vill få ut mycket mer av det arbetet som gjorts. Så det jag primärt fokuserar på är att bygga upp en digital strategi som främjar kundernas målsättning. Därefter följer vi alltid upp hur resultatet har gått genom de KPI:er som vi utgår ifrån.

Vad brukar en performance specialist göra på daglig basis?

Mycket av arbetet går ut på att se över och underhålla kundernas annonsering löpande. Men när kunderna önskar att lansera en kampanj ser jag till att komma med rekommendationer utifrån deras målsättning och önskemål. Allt så att annonseringen har så bra förutsättningar som möjligt och att vi alltid jobbar målstyrt och datadrivet.

Utöver det faktiska arbetet har jag kontakt med kunderna på en daglig basis och stämmer av löpande så att de involverade i projektet alltid är up-to-date och informerade om vad som försiggår. För oss är det väldigt viktigt att vara transparenta i samarbetet.

Hur är det att jobba som konsult?

Att jobba som konsult är väldigt roligt och lärorikt, men också utmanande. Du får jobba med så olika företag och organisationer. Så det är högt och lågt. Det varierar stort när det kommer till företagsstorlek, marknadsbudget, förutsättningar, kunskaper och mål. Projekthantering, kommunikation och de löpande avstämningarna är oftast densamma, men det kan skilja sig väldigt mycket i vad som ska göras.

Du får lära dig så mycket mer som konsult inom ditt område. Även att du får ta del av väldigt mycket kunskap från dina kollegor. Men även att jobba internt hos ett företag har sin charm också!

I vår är det dags för många studenter att söka LIA till nästa höst, har du några tips att ge dem?

Var ute i god tid i din ansökan! Många företag har en långdragen ansökningsprocess och du kan behöva genomgå vissa steg eller arbetsprover för att bli antagen som LIA. Dessutom kan kommunikationen från företag vara långsam. Jag började leta LIA redan i mars när vi skulle påbörja LIA i oktober. Detta för att andra skolor och studenter fyller de populäraste LIA-platserna först. Så var ute i god tid så att du inte riskerar att förlora ditt favoritval.

Försök också att sticka ut, vara seriös och framför allt driven. Det är väldigt många studenter som söker LIA under samma period. Varför ska företaget välja just dig? så det är precis som en vanligt arbetsintervju. Se till att du sticker ut från mängden.

Andra inlägg från oss

Efter examen: Mathilda Johnsson, Digital strateg

Du måste plugga YH! Jag pluggade i 2 år...

SIH intervjuar: Nicole, studerar till Digital marknadsförare

Jag tycker personligen att 30 veckor LIA är superbra och det håller min LIA-plats med om. Perioden är i princip lika lång som en…

Vill du veta mer om våra utbildningar?

Fyll i vilken utbildning du är intresserad av, så kontaktar vi dig och berättar mer om SIH och våra utbildningar.