Utbildningar

Internationell inköpare

Internationell inköpare SIH

En 2-årig kvalificerad Yh-utbildning med nästa start den 21 augusti 2017.

Internationell inköpare – ett yrke i förändring

Arbetsmarknadens efterfrågan av internationellt inriktade inköpare med grundlig ekonomisk utbildning ökar för varje år. Anledningen till detta är att företagen ständigt utvidgar sina internationella kontakter för att kunna tillhandahålla så konkurrenskraftiga varor och tjänster som möjligt. Detta är en konsekvens av en allt mer globaliserad värld. Sedan 2003 bedriver Stockholms Internationella Handelsskola en yrkeshögskoleutbildning till internationell inköpare. Våra undersökningar visar att drygt 90 % av de examinerade får jobb som inköpare, företrädesvis på en internationell marknad. Antalet sökande till utbildningen har genomgående varit mycket stort och de senaste åren tillhör utbildningen också landets absolut populäraste Yh-utbildningar. Utbildningen lockar också till sig många intressanta företag som vill samarbeta med skolan vad gäller praktikplatser och anställningar.

Utbildningens mål

Utbildningen syftar till att ge en god kompetens för praktiskt och självständigt arbete som internationell inköpare.
Efter fullgjord utbildning ska du kunna fungera som:

  • Inköpsassistent på ett större företags inköpsavdelning
  • Inköpare med ansvar för visst produktområde på medelstora företag
  • Inköpsansvarig på mindre företag
  • Online-inköpare
  • Upphandlare / inköpare inom offentlig förvaltning
  • Produktchef / produktassistent
  • Självständig importör

Utbildningens innehåll

Utbildningen innehåller elva skolförlagda och två arbetsplatsförlagda kurser samt ett examensarbete. Undervisningsmetoden är hela tiden problembaserad med syfte att nå utbildningens övergripande mål. Detta innebär att undervisningen bedrivs i för ändamålet lämpliga former såsom lärarpresentationer, litteraturstudier, praktikfall, företagsspel och därmed sammanhängande gruppdiskussioner och företagsbesök. De i utbildningen ingående kurserna integreras på ett naturligt sätt genom samverkan i ett antal projektarbeten.

  • Strategiska inköp
  • Affärsengelska
  • Inköpsteknik
  • Internationell marknadsföring
  • Inköpsekonomi
  • Internationell ekonomi
  • Internationell affärsjuridik
  • Logistik
  • Interkulturell kommunikation
  • Projektledning
  • Ansvarsfull handel
  • Arbetsplatsförlagd utbildning, LIA 1 och LIA 2
  • Examensarbete

Lärande i Arbetet

Vi arbetar i utbildningen med Lärande i Arbetet (LIA), vilket innebär att en tredjedel av utbildningstiden är förlagd till olika arbetsplatser. De företag som deltar under LIA-perioderna kan variera. Följande företag tar emot studenter i år:
H&M, ICA, JM, Åhléns, Bauhaus, Odd Molly, Alfa Laval, SEB, Hope Production, Renée Voltaire, SSM Bygg, Make Up Store, Zanzlösa smycken, Familjebostäder, Swedavia, Scania, J Lindeberg 

Ledningsgrupp

För utbildningen finns en ledningsgrupp som ansvarar för att utbildningen lever upp till angivna mål och att undervisningen bedrivs på ett kvalitetsmässigt bra sätt. Ledningsgruppen består av representanter från bl.a.

  • Fair Action – Charlie Aronsson
  • H&M – Elisabeth Thonestad
  • ICA – Erik Wirell
  • JM – Marcus Lund
  • MTG – Tina Mitic
  • SAS – Peter Helinder
  • Scandic – Jennie Ahl

Examen

När du fullgjort utbildningen, d v s uppnått 400 kurspoäng, får du ett examensbevis för fullgjord kvalificerad Yrkeshögskoleexamen till Internationell inköpare.

Plats och Studietider

Utbildningen genomförs i vackra utbildningslokaler på Katarinavägen 19 med utsikt över Strömmen, och bedrivs på heltid under två års tid. Under de teoretiska, skolförlagda kurserna varvas lärarledda undervisningar med grupparbeten, arbete i datorsal samt gästföreläsare. Under de arbetsplatsförlagda kurserna (LIA) arbetar du heltid med de arbetstider som gäller för respektive arbetsplats. Totalt omfattar utbildningen 80 veckor, varav 50 är skolförlagda och 30 är arbetsplatsförlagda (LIA). Du har cirka 10 veckors studieuppehåll under sommaren.

Studiestöd

Utbildningen är kostnadsfri men du betalar själv dina läromedel. På CSN: s hemsida finns utförlig information om studiestöd som utbildningen berättigar till: www.csn.se

Förkunskaper

Förkunskapskraven är:

  • Slutbetyg från gymnasieskolan med minst 2250 gymnasiepoäng
  • Särskild behörighet: Matematik B (2), Svenska B (2), Engelska B (6)

Du uppfyller också förkunskapskraven om du förvärvat motsvarande kunskaper genom yrkeserfarenhet eller andra studier (t.ex. utomlands). Kontakta oss om du är osäker på om din utbildning och/eller yrkeserfarenhet uppfyller kraven.

Till ansökningsportalen

Emma Sundberg – Head of Purchasing Systems – NCC Group

Innan jag studerade på SIH så arbetade jag som säljare och projektledare på ett mindre företag inom tryckeribranschen.Emma Sundberg Där hanterade jag allt från säljmöten med kund, prisförhandlingar med leverantörer och projektledning av våra kunders projekt. Efter att till viss del ha varit i kontakt med leverantörer på mitt föregående jobb så blev jag nyfiken på att testa hur det skulle vara att vidareutbilda mig inom det området och fokusera mer direkt på inköpsfrågor. Jag började kolla på olika utbildningsalternativ och att gå en YH-utbildning kändes helt rätt för mig. Jag hade inte lust att spendera flera år på en högskoleutbildning utan ville snabbt ut i arbetslivet efter utbildningen. En kompis tipsade mig om SIH och efter att ha hört mig för så hade skolan så många fina omdömen att jag blev tvungen att söka. Och det har jag inte ångrat en dag sen dess! Idag är jag ansvarig chef för Inköpssystemen på Nordisk nivå på NCC och rapporterar till vår CPO (Chief Purchasing Officer). Jag är ansvarig för att utveckla våra inköpssystem i enlighet med de krav som ställs från organisationen, branschen samt i enlighet med vår strategi. Detta innefattar allt från utveckling av funktionalitet i vårt system, integration med andra IT system inom företaget, implementering av förändringar samt support och utbildning till användare. Jag gör även omvärldsanalyser för att säkerställa att vårt inköpssystem förblir ledande inom industrin. Jag leder fyra medarbetare som arbetar som System leaders och är placerade i vart och ett av de nordiska länderna. Deras uppgift är att ge support till användarna av vårt inköpssystem samt att utbilda användare och medverka vid utveckling av ny funktionalitet i systemet.

Mina studier på SIH har framförallt hjälpt mig med nätverket. Att få så mycket tid till praktik under studietiden är en fantastisk möjlighet till att få lära känna det företag där du gör din praktik men även karriärmöjligheterna. Med de kurser som man läser under det första året så har man en väldigt bra bas att stå på när man sedan väl kommer ut och ska göra sin praktik. För min del utgjorde också examensarbetet en väldigt viktig del av utbildningen. Genom att få möjligheten att arbeta med det en stor del av tiden så innebar att jag kunde kombinera verktygen jag lärt mig under tiden ”i skolbänken” med mer specifik kunskap om byggbranschen och NCC och även därigenom bilda mitt eget nätverk inom NCC.

Sarah Stålemark – Production Product Developer – H&M Indonesien

Min karriär inom mode började i en klädbutik där jag jobbade som butikschef och inköpsassistent. Vi reste runt i Europa och köpte in kollektioner från olika märken till butiken.FullSizeRender Jag älskade det och bestämde mig för att det var inköp jag ville jobba med men jag ville vara med och skapa produkterna från start. Jag fick höra om SIH av en familjevän och tyckte direkt att det lät som en rolig och fokuserad utbildning. Med hjälp av SIH samt studier på Tillskärarakademien på sidan av fick jag praktik på H&M.

Jag startade min H&M-resa på damunderklädesavdelningen där jag fick jobb som inköpsassistent innan praktiken ens var över. Där arbetade jag för butikssidan i ett år med många stora ordrar, kvantifiering, försäljningsanalys och optimering av sortimentet. Det var väldigt kul och utmanande men jag saknade produktfokus så jag sökte mig vidare till New Development. På New Development jobbade vi med alla specialkollektioner så som gästdesigner samarbeten, Studio Collection som visas i Paris på modeveckan och Conscious Exclusive som är gjord helt i hållbara material. Som inköpsassistent på denna kreativa avdelning under två år fick jag resa till Kina och Indien och kände hur min nyfikenhet för produktion växte. Jag ville veta mer om hur det går till ute på fabrikerna och första vår supply chain bättre. Jag sökte en tjänst som produktutvecklare i Indonesien och två månader senare bodde jag i Jakarta. Här jobbar jag idag och är huvudansvarig för att utveckla nya tyger och högre kapacitetsnivå på plagg för kommande säsonger. Detta genom trend research, försäljningsanalyser samt Indonesiens utvecklingsstrategi. Jag reser runt hos våra leverantörer, utbildar och styr dom i rätt riktning när det kommer till utveckling av nya tyger, tekniker och produkter. Dessa kollektioner visas upp i Shanghai två gånger om året för vårt globala produktteam och sedan vidare till inköpare och designers på inköpskontoret i Stockholm. Jag jobbar inte bara för H&M utan även för våra brands, COS, Weekday, & Other Stories, Cheap Monday, Monki, Ivy Revel samt nya kommande projekt vilket är otroligt roligt och jag får skifta fokus hela tiden. Det bästa med produktion är att ingen dag ar den andra lik. Ena dagen sitter jag och prisförhandlar på telefon och nästa dag sitter jag vid symaskinen hos en leverantör för att visa hur jag vill att den där sömmen ska se ut. Snart flyttar jag tillbaka till inköpskontoret och vad mitt nästa steg blir får vi se, inom H&M finns verkligen alla möjligheter!

Sofia Holmen – Strategic Buyer – SEB

Sofia HolmenMin karriär som inköpare började i fruktdisken på Ica. Jag arbetade som avdelningsansvarig där bland annat inköp och sortiment ingick i mina arbetsuppgifter. Efter fem år ville jag ta nästa steg i karriären inom Ica men visste inte exakt vad jag ville göra. Min sambo tipsade mig om inköpsutbildningen på SIH, som han sett reklam för på tunnelbanan, och jag kände direkt att denna utbildning var perfekt för mig. Det som attraherade mig mest initialt var att utbildningen innehöll mycket praktisk tillämpning i form av LIA. För mig som redan jobbat några år och visste åt vilket håll jag ville kändes det väldigt lockande kunna få in en fot på en arbetsplats redan innan avslutad utbildning. Efter en termin på skolan började jag vidga mina vyer och blev istället intresserad av att jobba med inköp av tjänster. Inför praktiken sökte jag mig till läkemedelsföretag, försäkringsbolag, banker och telekomföretag. I slutändan gick jag på magkänslan och valde SEB, något som jag idag är väldigt glad för då jag stormtrivs med kollegor och arbetsuppgifter. Idag arbetar jag som Strategic Buyer, främst mot HR och Marknad och Kommunikation. Mina arbetsuppgifter innefattar hela inköpskedjan, från specificerat behov, marknads- och kostnadsanalyser, upphandling, avtal och till viss del även leverantörsrelationer management.  Utbildningen på SIH hjälpte mig att komma dit jag inte visste att jag ville, och idag kan jag inte tänka mig att jobba med något annat!

Pia Törnblad – Strategic Sourcing Manager – SAS

PiaSASIdag arbetar jag som Strategic Sourcing Manager på SAS med sakägare och leverantörer runt om i världen och driver ”Contract Management” med ett antal strategiskt utvalda leverantörer. Ett yrke där jag ständigt fyller på med kunskap, får en affärsmässig utmaning i kombination med ett socialt utbyte. Jag har tidigare jobbat som flygvärdinna på SAS. Ett arbete som tagit mig till världens alla hörn och jag har fått möta människor från olika kulturer. Jag kom dock till en punkt där jag kände att jag ville ha mer ut av mitt yrkesliv. SIH fick jag höra talas om via en vän som läst till inköpare och det som tilltalade mig mest med utbildningen var kombinationen av teori och praktik. Utifrån mina tidigare erfarenheter så kände jag att detta var en utbildning som skulle passa mig. När det var dags för praktik sökte jag plats på ett par olika företag men SAS lockade mest med sin mångfald inom inköp, allt från servetter, plast glas till motorer, IT och bränsle. Då praktik – idag fast anställning tack vare YH-utbildningen på SIH.

Lina Jonsson – Inköpschef – Efva Attling Stockholm

Profil1Jag började med att studera design i Italien men kom ganska snabbt fram till att designer inte var rätt yrke för mig. Jag funderade vidare vad som kunde passa mig bättre, ett yrke där jag får möjlighet att utnyttja min analytiska sida samtidigt som jag får vara produktnära och arbeta med färg och form. Jag hittade då SIH:s utbildning till internationell inköpare som gav mig möjligheten att utnyttja och kombinera mina olika styrkor. Sedan ett antal år arbetar jag som inköpschef på Efva Attling Stockholm där jag framförallt jobbar med produktion, strategier och att leda det dagliga arbetet på inköpsavdelningen. SIH gav mig en möjlighet att komma in på arbetsmarknaden genom en attraktiv utbildning, och grundläggande arbetslivserfarenhet genom praktikperioden.

Calle Ragnarsson – Produktchef – Bauhaus

Calle RagnarssonEfter gymnasiet reste jag runt i världen och kände mig därefter redo att studera vidare och mer eller mindre av en slump stötte jag på SIH och utbildningen till Internationell inköpare. Jag såg direkt att detta var en utbildning och ett yrke som passade mig perfekt, så valet att söka just denna utbildning var inte svårt. Jag gjorde min praktik på Bauhaus svenska inköpsavdelning och blev snabbt erbjuden ett jobb som Inköpskoordinator på färgavdelningen. Efter 6 månader på denna tjänst bytte jag till den betydligt större badrumsavdelningen och jobbade som inköpskoordinator där i ca 1 år. Idag jobbar jag som Produktchef på vår trädgårdsavdelning, med fullt ansvar för varugrupper som möbler, grill och maskiner. Detta är ett extremt utmanande och roligt jobb! Jag har ensamt ansvar för alla trädgårdsavdelningar i hela Sverige där det är jag som beslutar om sortimentet, förhandlar alla avtal och priser samt beslutar hur avdelningarna ska se ut i respektive butik. Förutom detta är det även jag som planerar och beslutar om all marknadsföring vilket är en av de absolut roligaste uppgifterna. Att följa en produkts utveckling från att man först beslutar att den ska tas in i sortimentet, tills att den rullas ut i butik och marknadsförs i TV och dagspress är extremt spännande. Att jobba som Produktchef på Bauhaus är en stor utmaning med ständigt högt tempo, stort ansvar och snabba beslut viket gör att man utvecklas snabbt och ingen dag är den andra lik.

Nina Wiger – Inköpare – H&M

Min resa på H&M började för över 11 år sedan. Jag bodde i San Fransisco och hörde en kompis berätta om sin storasyster som var inköpare på H&M och jag tyckte det lät som världens roligaste jobb och bestämde mig där och då att det var det jag skulle bli. Jag hade tänkt plugga mode i USA men när jag såg utbildningen på SIH till internationell inköpare kände jag direkt att det var något för mig så jag sökte, kom in och flyttade hem. Utbildningen tillsammans med några kurser på tillskärarakademin gjorde att jag fick praktik på H&M och sen anställning som inköpsassistent så snart praktiken var slut. Jag jobbade på H&Ms Inköpskontor i 5 år som inköpare för både stickat, jersey, accessoarer och badkläder för dam och när jag fick chansen att flytta utomlands igen sökte jag mig till vårt produktionskontor i Shanghai där jag jobbade som produktutvecklare i 2 år innan jag fick chansen att starta upp ett innovationteam för stickat vilket innebar att jag var huvudansvarig för att utveckla alla nyheter inom stickat för hela H&M, Weekday och Monki. Inget lätt jobb men jag älskade det. Mitt arbete under en säsong i Shanghai började med massor av trend research och analyser, sen reste jag runt till våra leverantörer i Asien och utbildade dem i vad som kommer bli stort och nytt så de kunde börja utveckla rätt saker, de skickade sen hem alla sina nya garner och tekniker till mig som jag satte ihop till en stor presentation som jag åkte hem till Stockholm och presenterade för alla inköpare och designers en gång per säsong för att visa vilka trender som kommer komma inom området samt vad vi kunde göra i Asien och till vilka priser- ett oerhört uppskattat arbete som har ändrat hur vi produktutvecklar på företaget idag. När jag efter 5 år började längta hem fick jag chansen att starta upp ett nytt partykoncept på dam och det passade mig perfekt. Vanligtvis på H&M är man inköpare för butik eller online men min tjänst idag är multichannel vilket innebär att jag har ansvar för båda försäljningskanalerna- så nu har jag även fått lära mig hur allt fungerar med vår försäljning på nätet och katalog vilket är väldigt annorlunda mot butik. Jag lär mig något nytt varje dag och när jag känner att jag växt ur den här tjänsten vet jag att ännu en rolig tjänst väntar, för det är så det funkar här på H&M- det händer spännande saker hela tiden så man tröttnar aldrig!

Frida Karlsson – Inköpsassistent – H&M

Frida KarlssonEfter att ha jobbat med musik i flera år så kom jag fram till att textil och kläder var det jag vill jobba med i framtiden. Jag är otroligt glad att jag sökte, och kom in på utbildningen Internationell inköpare på SIH. Utbildningen gav mig den förkunskap jag behövde och praktiken hjälpte mig att få in en fot i branschen. Efter att ha jobbat med funktionskläder på Peak Performance i 4,5 år och de senaste 2,5 åren som inköpare så bestämde jag mig för att söka nya utmaningar. Idag sitter jag som inköpsassistent på butikssidan för H&M:s sportkollektion för herr, och jag stormtrivs. Att få jobba med produktutveckling och kvantifiering på ett av världens ledande klädföretag är superspännande. Man möter ständigt nya utmaningar och det blir aldrig tråkigt. Jag trodde aldrig att man kunde hitta så många kompetenta människor på ett och samma ställa men H&M har definitivt lyckats och att ha så många duktiga kollegor omkring sig gör att man blir så otroligt inspirerad. Mitt arbete handlar främst om att ta fram rätt produkt, till rätt pris, till rätt marknad, i rätt tid, med allt vad det innebär. Och den absolut bästa belöningen är när försäljningen visar att man lyckats med detta! Jag har definitivt hittat helt rätt och är på god väg att jobba mig upp till mitt drömjobb.

Hedwig Eriksson – Inköpsassistent – H&M

Hedwig ErikssonInköp har länge varit ett område jag velat arbeta inom och efter att ha läst ekonomi på universitetet i två år så valde jag att byta utbildning till en mer nischad utbildning med inriktning mot just inköp. Genom SIH:s kontakter fick jag möjlighet att efter ett antal intervjuer göra praktik som Inköpsassistent på H&M. Under drygt ett och ett halvt år arbetade jag som Inköpsassistent inom H&Ms onlinekanal och köpte in H&M MAN-sortimentet till katalogen och webbshopen. Därefter bytte jag spår och har nu i dryga tre år arbetat som Inköpsassistent för butikssidan där produktutveckling mer står i fokus. Under de två första åren i den rollen arbetade jag med att ta fram produkter för  sport- och funktionskläder för barn och fick även under denna period möjligheten att själv ansvara för en mindre del av kollektionen vilket var otroligt roligt och utmanande! För att bredda mina kunskaper bytte jag därefter avdelning och arbetar idag med kläder till flickor i yngre åldrar där jag ingår i det team som köper stickade plagg samt ytterkläder. Det är fantastiskt roligt!! Utbildningen har varit mycket användbar i mitt yrke och dessutom har den givit mig ovärderliga kontakter såväl inom modebranschen som inom andra typer av branscher. Många av mina kollegor på H&M har också genomgått SIH:s utbildning och har idag inköpartjänster vilket känns väldigt lovande för framtiden! Jag rekommenderar verkligen alla som har ett tydligt karriärsmål att genomgå en yrkesförberedande utbildning!